زنانی که دارای چربی اضافی در اطراف قلب خود هستند، در معرض خطر بیشتری برای نارسایی قلبی قرار دارند

18 ژوئن 2021 - تحقیقات جدید نشان داده است که زنانی که چربی در اطراف قلبشان جمع شده است(چربی پریکارد)، دو برابر بیشتر دچار نارسایی قلبی می شوند .به گفته کارشناسان آمریکایی، مردانی که چربی در اطراف قلبشان جمع شده است، 50 درصد بیشتر در معرض خطر این بیماری جدی قرار دارند.

محققان دانشکده پزشکیIcahn در کوه سینا گفتند: این مطالعه بزرگترین آزمایش برای ارتباط چربی اضافی پریکارد و نارسایی قلبی است.

دکترSatish Kenchaiah ، دانشیار پزشکی (قلب و عروق) در دانشکده پزشکیIcahn ، گفت: برای نزدیک به دو دهه است که ما می دانیم چاقی، بر اساس اندازه گیری ساده قد و وزن، می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را دو برابر کند، اما اکنون با استفاده از فناوری تصویربرداری یک گام فراتر رفته ایم تا نشان دهیم که چربی اضافی پریکارد، شاید به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی عضله قلب، خطر این وضعیت بالقوه کشنده یعنی نارسایی قلبی را بیشتر می کند.این کار ابزاری مهم برای طبقه بندی بیماران در معرض خطر کم و زیاد نارسایی قلبی در اختیار ما قرار می دهد، که احتمالاً منجر به مداخله زودهنگام و پیشگیری از نارسایی قلبی می شود تا در نهایت جان افراد را نجات دهد.

دراین تحقیق، سی تی اسکن نزدیک به 7000 فرد 45 تا 84 ساله از نژادها و اقوام مختلف بررسی شد. هیچ یک از شرکت کنندگان هیچ گونه شواهدی از بیماری قلبی نداشتند. چربی اطراف قلب همه ی شرکت کنندگان اندازه گیری شده بود.

بیش از 17 سال، محققان داوطلبان را تحت نظارت قرار دادند و در طی این مدت تقریبا برای400 نفر از آنها نارسایی قلبی تشخیص داده شد.

هنگامی که محققان، عوامل خطر دیگر مانند سن، سیگار کشیدن ، مصرف الکل ، سبک زندگی بی تحرک ، فشار خون بالا ، قند خون بالا ، کلسترول بالا و حملات قلبی را در نظر گرفتند، هنوز هم یک ارتباط واضح بین میزان بالای چربی پریکارد و نارسایی قلبی پیدا کردند.

محققان گفتند که ارتباط بین چربی اطراف قلب و نارسایی قلبی در تمام گروه های قومی، سفید پوستان، سیاه پوستان، اسپانیایی تبار و چینی که در این مطالعه گنجانده شده بودند، مشابه بود.

دکتر Kenchaiah،گفت: تحقیقات ما شواهد مهمی را ارائه داد که نشان می دهد چربی اضافی پریکارد سبب افزایش قابل توجه خطر نارسایی قلبی می شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jun/females-storing-fat-around-their-heart-at-greater-risk-of-heart-failure.html